×

Chytré technologie pro příjemný domov

Řešení NIBE přináší technologie, které mohou reagovat i na předpověď počasí.

Chytré technologie pro příjemný domov zveřejněno: 29. 6. 2021

Zdokonalením řídících systémů pro vytápění či chlazení v budovách, lze dosáhnout vyššího vnitřního komfortu, pohodlí, ale také výrazných energetických úspor i snížení uhlíkového dopadu. Takovým řešením může být například prediktivní regulace podle předpovědi počasí.

Chytrými technologiemi se rozumí například možnost automatické kontroly intenzity osvětlení v závislosti na denním světle, automatické ovládání vnějšího stínění, adaptivní řízení větrání podle vnitřního klimatu a další. Typickým příkladem je autonomní zónová regulace, která dokáže upravovat teplotu v konkrétních zónách nebo místnostech.

Kombinace různých systémů je zásadní

Již v současné době je velmi často využívána zónová regulace ať už jakou součást systémů chytrých domácností nebo jako autonomní systém s vlastním uživatelským rozhraním. Ale pozor.

První problém může nastat při určování hranice dodávky jednotlivých dodavatelů v rámci procesu stavby či rekonstrukce. Často totiž může nastat situace, že dodavatel zdroje tepla je jiný než dodavatel otopné soustavy. Dodávka dodavatele zdroje tepla tak často končí na hranici technické místnosti a dále by za systém měl zodpovídat dodavatel celé soustavy. Pokud však nejsou dodrženy principy pro správnou funkci zdroje tepla (typickým příkladem je, že není dodržen minimální průtok pro systém s tepelným čerpadlem), systém jako celek nemusí fungovat správně. Přestože oba dodavatelské subjekty odvedly kvalitní práci, systém je nefunkční, koncový uživatel nemůže být spokojen a velmi obtížně se domáhá nápravy.

Dalším, poměrně zásadním problémem mohou být paradoxně vyšší provozní náklady. Nejen že není dosaženo kýžených úspor, ale „chytrá“ zónová regulace dokonce způsobuje zbytečně vyšší náklady na provoz. Ačkoli může být systém navržen správně a bez vnějšího zásahu funguje dle předpokladu, nevhodné zásahy zónové regulace mohou způsobovat zásadní problémy.

Řešení NIBE

V NIBE si uvědomují potenciál chytrých technologií, a proto je především na tyto technologie zaměřena nová řada „S“, která spolu s chytrými doplňky k aplikaci myUplink představuje řešení celé chytré domácnosti. Nutné je, aby chytrá zařízení byla součástí systému s tepelným čerpadlem. Zdroj tepla i chytré komponenty budou dodávané jediným subjektem, který zajistí jak správné nastavení, tak bezproblémovou funkci celého systému, a nejen dílčí části. Veškeré chytré příslušenství se k tepelnému čerpadlu připojuje pomocí nezávislé sítě, kterou si samo vytváří, což celé zapojení ještě více zjednodušuje.

Součástí chytrého příslušenství je například snímač teploty a vlhkosti, které je lze umístit do jakékoli místnosti či zóny. Pomocí dalších bezdrátových sensorů je zase možné sledovat hladinu CO2 nebo relativní vlhkost vzduchu. A pokud je v domě instalován systém nuceného větrání NIBE, díky získaným údajům lze regulovat intenzitu větrání nejen za účelem dosažení požadovaného komfortu, ale především zdravého vnitřního klimatu za každé situace. Pro sledování popsaných parametrů nejlépe slouží nová pokojová jednotka RMU S40. Nabízí jak funkci monitoringu, tak možnost řízení otopných okruhů, ovládání větrní nebo rovnou tepelného čerpadla. Zároveň má funkci zesilovače, jež poskytuje lepší spojení mezi všemi doplňky

Součástí systému je také aplikace myUplink, která umožňuje sledování a ovládání tepelného čerpadla pohodlně z vašeho chytrého telefonu nebo tabletu odkudkoliv. K aplikaci je možné připojit veškeré chytré příslušenství a mít tak detailní kontrolu nad celou budovou.
Ve většině instalací lze dosáhnout dokonalé vnitřní klima pouze s využitím 1 či 2 otopných okruhů, Ale zařízení je připraveno vypomoci i v nepravidelně využívaných místnostech nebo v místech s většími solárními zisky. V dohledné době pak můžete počítat s rozšířením chytrého příslušenství také o komponenty zónové regulace pro vytápění a chlazení.

Více o možnostech tepelných čerpadel, klimatizací či chytrých domácností se dozvíte od odborníků z oddělení technické podpory, k dispozici je vám zákaznická linka 220 800 100.